Mivel ennek a blognak az a célja, hogy egyszerűen beszéljen az informatikáról, úgy döntöttem, inkább új bejegyzést írok az RSS kapcsán. Nem biztos, hogy mindenki tudja, mi is az.
Az RSS egy szindikációs formátum XML alapon. Na, most ezzel adtam az egyszerűségnek :-) Lefordítva: tartalomjegyzék-előállítást/megjelenítést támogató formarendszer-szabvány. (Nagyon nehéz egy szakkifejezést egyszerűsíteni, úgyhogy várom a definíciós változatokat.) A webhelyek számára lehetővé teszi, hogy tartalmukat szabályozottan újra publikálhassák, a felhasználóknak, hogy ezt a változott webtartalmat egyszerűen olvashassák.
Nem valószínű, hogy valaki óránként ellátogatna egy weboldalra, hogy ellenőrizze, megváltozott-e annak tartalma. Hát még, ha egyszerre harminc webhely adatváltozásait szeretné figyelni! Az RSS olvasók azt csinálják, hogy beállított időszakonként (pl. 30 perc) megnézik, hogy változott-e az RSS csatorna tartalma.
Sajnos nem az történik – illetve általában nem az történik -, hogy a kliens oldal (felhasználói oldal) kiküldi az utolsó leolvasás időpontját a szerver oldalnak (szolgáltató oldal), ahol az összeveti a tartalom utolsó frissítésének időpontjával és csak akkor küld vissza adatot, ha módosult a tartalom, ez lenne ugyanis ideális a hálózat tehermentesítése szempontjából, hanem minden „megkeresés” újratölti az oldalt.
A nagyobb forgalmú oldalak a fokozott terhelést úgy próbálják megúszni, hogy csak a címeket és linkeket teszik be az RSS tartalomba.
Tehát egy RSS olvasó automatizált tartalomletöltő, „címre megy” és a zsákmányt a gépedre hozza. A szerveroldal nem küld számára üzenetet, az RSS olvasó saját beállításai alapján keresi meg és hívja le a tartalmat.
A Desktop Marketer öszvér megoldás a levelező és az RSS olvasó házasságából. Apukájára, az RSS-re annyiban hasonlít, hogy itt is kerül a gépedre fájl (bár nem *.xml vagy *.aps), amit - valószínűleg - az üzenetsor megnyitásával hozol le a gépedre. Pontosabban nem egy fájlt, hanem komplett HTML oldalrendszert töltesz le, amely hivatkozásként éri el a videót. Ráadásul ez cakk-pakk mindenestül újra megjön a gépedre új mappát generálva minden alkalommal, ahányszor csak megnyitod a hivatkozást. Anyukájára, a levelező kliens programra annyiban ütött, hogy üzeneteket fogadhatsz vele. Ezek az üzenetek azonban a küldő fél beállításai szerint érkeznek, szűrésmentesen.
Alapvetően mindez nem baj. Ez egy teljesen ártalmatlan programocska. Ez igen, de lehetnek olyan programocskák, amelyek nem ilyen szelídek. Nem helyes, ha egy program telepítéskor nem hagy választást, hová telepítsd. Nem helyes, ha nem kapsz információt arról, mi is az a program, amit felkínálnak. (Az az én egyéni parám, hogy nem szeretem a gépemen az ilyen kaput nyitó alkalmazásokat. Illetve, amikről nem lehetek biztos, hogy nem nyitnak kaput.)
Összefoglalva: a Desktop Marketer nem bánt. Ugyanakkor a gondolkodás nélküli telepítéssel veszélyhelyzetbe sodorhatjuk a gépünk. Ezt fontos szem előtt tartani minden ingyenes tartalomnál, programnál.
Ajánlat: Az IT megoldások közérthetően összefoglalja mi az RSS.