Előző életemben - mielőtt népességnövelő projektbe fogtam - adatbázisteszteléssel, helpdesk-feladatokkal és könyvtári csereformátumokkal foglalkoztam. Azok a gépek, amelyeken dolgozni kezdtem, már nem is működnek, illetve muzeálisak. Még DOS alatt kezdtem, de a munkám miatt nemigen jutott időm tanulmányozni pl. az operációs rendszerek fejlődését, kis trükkjeit. A hálózati problémák elhárítása nem volt a feladatköröm, és nem is foglalkoztatott különösebben.
Aki használt már betárcsázós Internetet, tudja, mekkora élmény akár a legalapabb ADSL csomag birtoklása is. Mintha átülnél Trabantból Porschébe. (Jó, öreg Trabiból Porsche 924-be.) A leveleid nem csigalassan másznak a postafiókodba, nem kell meginnod egy teát, amíg letöltődik a MÁV vonatinformációs oldala. A jót könnyen meg lehet szokni, úgyhogy nagyon kellemetlen, ha egyik percről a másikra mindez elérhetetlenné válik.
Délután még írtam a blogom. Majd eperszörp gyártásba fogtam. Este gép bekapcs, hálóra fel! És nem megy fel, az az átok, csak üzen, hogy nem találja a számítógépet! Pánik. Ugyanis a helpdeskesek rémfelhasználója kezdi így a mondandóját: "Én nem csináltam semmit, egyszercsak ott volt ez az ablak..."
Én azonban tudtam, hogy valóban nem csináltam semmit, a gépet rajtam kívül nem használta senki, szellemekről nálunk meg nem tudok.
Próbáltam először magam utánajárni, mert még végül letolnak, hogy kihúzódott valamelyik csatlakozó a fene nagy takarításban! (A gépek körül csak óvatosan porszívózni, kedves asszonytársak!) Esetleg a falban lévő vezeték hibásodott meg... (Ezt az eshetőséget azért jó valahogy ellenőrizni. Ha van a házban másik dugalj, oda csatlakozol, ha csak egy dugalj van, felhívsz valakit telefonon, legalább kicsit eltereled a figyelmed, ha kiment a hívás, a probléma máshol gyökeredzik.) No én ellenőriztem és újraindítottam, üzenet maradt.
Itt már csak az Ügyfélszolgálat segíthet. Legyűrtem félelmemet, hogy biztosan olyat kérdeznek, amire nem tudok válaszolni. Biztos kiderül, csak én csesztem el valamit. Te tudod a szolgáltatód elérését, ha a Net-ről nem tudod lepuskázni? Hát én sem.
A történet azon része, hogy miként szorultam be a számítógépasztal alá, miközben kihangosított mobilon tartottam a kapcsolatot az ügyfélszolgálatossal, nem publikus. (Lehet, hogy belekezdek egy FogyiBlogba.) Az annál inkább, hogy kiderült, a hiba náluk van.
Újabb tanulság: Ne félj a szolgáltatódtól segítséget kérni! Ők azért vannak, hogy megoldják a problémádat, hogy elégedett legyél. Jogod van "hülyének lenni", valamihez nem érteni. Ahhoz azonban, hogy tényleg segíteni tudjanak, pontosan el kell mondanod, hogy mit tapasztalsz. Az nem számít, hogy nem tudod szakszerűen elmondani. Mondd, amit látsz! De azt mondd, amit tényleg látsz, nem, amit látni vélsz!
Ha olyan érzésed van, hogy te okoztad a problémát, ne hallgasd el, ha véletlenül megnyomtál egy gombot, rákattintottál egy feliratra, amiről azt sem tudtad micsoda. Nekik ott nem az a dolguk, hogy ítélkezzenek, hanem hogy segítsenek. Nem jó belegondolni, de nekik a kedves ügyfél egy azonosító és egy telefonhang. Nem fognak felismerni az utcán.
Az persze neked is érdeked, hogy egyre többet tudj meg a gépedről, a számítástechnika világáról és egyre felkészültebben beszélgethess velük, de amíg alapfokon állsz, akkor is tárcsázz nyugodtan.
Estére visszaállt a Net-rend. Éjjel szépen lekapcsoltam a gépet. Előírásszerűen, ahogy illik. Még áramtalanítottam is. Reggel felmennék a Netre, és...
Telefon az Ügyfélszolgálatra. A hibakódból rögtön visszafejtik: kiiktatva a hálókártyám. Mivel éjjel nem estem neki kisbaltával a gépemnek, nem akartam hinni.
De... a tények tény(l)e[g/]k. Kártyámat aktivizáltam, és rászabadultam ismét a Netre. Ám előbb felhívtam még az előző napi szakértőt, mert azt elfeledtem mondani, hogy volt ám átkapcsolgatás gurubb Guruhoz rendesen, árulja már el nekem, ha leszámítom a paranormális faktort, mi történhetett?
A válasza: *X* - itt öncenzúráztam a nevét, mert nekik jóval több pénzük van pereskedni, mint nekem és nem kockáztatok - operációs rendszer és a hálózat kapcsolata néha természetfeletti, megesik, hogy lekapcsolja a hálókártyát.
Legújabb tanulság: Azt a mondást, miszerint a számítógép csak azt csinálja, amit mondasz neki, már túlhaladták egyes rendszerek. A számítógépek, nemegyszer azt csinálják, amire az alkalmazott programjaik hibái kényszerítik őket.
(Videó forrása: video.racing.hu)
"Bölcs a más kárán tanul, bolond a magáén (se)." Neked milyen gépes történeted van? Meséld el, hadd tanuljunk belőle!
Aki használt már betárcsázós Internetet, tudja, mekkora élmény akár a legalapabb ADSL csomag birtoklása is. Mintha átülnél Trabantból Porschébe. (Jó, öreg Trabiból Porsche 924-be.) A leveleid nem csigalassan másznak a postafiókodba, nem kell meginnod egy teát, amíg letöltődik a MÁV vonatinformációs oldala. A jót könnyen meg lehet szokni, úgyhogy nagyon kellemetlen, ha egyik percről a másikra mindez elérhetetlenné válik.
Délután még írtam a blogom. Majd eperszörp gyártásba fogtam. Este gép bekapcs, hálóra fel! És nem megy fel, az az átok, csak üzen, hogy nem találja a számítógépet! Pánik. Ugyanis a helpdeskesek rémfelhasználója kezdi így a mondandóját: "Én nem csináltam semmit, egyszercsak ott volt ez az ablak..."
Én azonban tudtam, hogy valóban nem csináltam semmit, a gépet rajtam kívül nem használta senki, szellemekről nálunk meg nem tudok.
Próbáltam először magam utánajárni, mert még végül letolnak, hogy kihúzódott valamelyik csatlakozó a fene nagy takarításban! (A gépek körül csak óvatosan porszívózni, kedves asszonytársak!) Esetleg a falban lévő vezeték hibásodott meg... (Ezt az eshetőséget azért jó valahogy ellenőrizni. Ha van a házban másik dugalj, oda csatlakozol, ha csak egy dugalj van, felhívsz valakit telefonon, legalább kicsit eltereled a figyelmed, ha kiment a hívás, a probléma máshol gyökeredzik.) No én ellenőriztem és újraindítottam, üzenet maradt.
Itt már csak az Ügyfélszolgálat segíthet. Legyűrtem félelmemet, hogy biztosan olyat kérdeznek, amire nem tudok válaszolni. Biztos kiderül, csak én csesztem el valamit. Te tudod a szolgáltatód elérését, ha a Net-ről nem tudod lepuskázni? Hát én sem.
- Forrás: legutóbbi számlakivonaton általában feltüntetik.
- Tanulság: monitorra öntapadós címkével ragaszd fel, hogy bármikor kéznél legyen! (Tudod, oda, ahonnét most azonnal szedd le a jelszavaid! Ha nem tudod megjegyezni a rengeteg különféle passwordöt, rendben van, írd fel, de semmiképpen se a monitorra!)
A történet azon része, hogy miként szorultam be a számítógépasztal alá, miközben kihangosított mobilon tartottam a kapcsolatot az ügyfélszolgálatossal, nem publikus. (Lehet, hogy belekezdek egy FogyiBlogba.) Az annál inkább, hogy kiderült, a hiba náluk van.
Újabb tanulság: Ne félj a szolgáltatódtól segítséget kérni! Ők azért vannak, hogy megoldják a problémádat, hogy elégedett legyél. Jogod van "hülyének lenni", valamihez nem érteni. Ahhoz azonban, hogy tényleg segíteni tudjanak, pontosan el kell mondanod, hogy mit tapasztalsz. Az nem számít, hogy nem tudod szakszerűen elmondani. Mondd, amit látsz! De azt mondd, amit tényleg látsz, nem, amit látni vélsz!
Ha olyan érzésed van, hogy te okoztad a problémát, ne hallgasd el, ha véletlenül megnyomtál egy gombot, rákattintottál egy feliratra, amiről azt sem tudtad micsoda. Nekik ott nem az a dolguk, hogy ítélkezzenek, hanem hogy segítsenek. Nem jó belegondolni, de nekik a kedves ügyfél egy azonosító és egy telefonhang. Nem fognak felismerni az utcán.
Az persze neked is érdeked, hogy egyre többet tudj meg a gépedről, a számítástechnika világáról és egyre felkészültebben beszélgethess velük, de amíg alapfokon állsz, akkor is tárcsázz nyugodtan.
Hol marad a szellemjárás?
Estére visszaállt a Net-rend. Éjjel szépen lekapcsoltam a gépet. Előírásszerűen, ahogy illik. Még áramtalanítottam is. Reggel felmennék a Netre, és...
Telefon az Ügyfélszolgálatra. A hibakódból rögtön visszafejtik: kiiktatva a hálókártyám. Mivel éjjel nem estem neki kisbaltával a gépemnek, nem akartam hinni.
De... a tények tény(l)e[g/]k. Kártyámat aktivizáltam, és rászabadultam ismét a Netre. Ám előbb felhívtam még az előző napi szakértőt, mert azt elfeledtem mondani, hogy volt ám átkapcsolgatás gurubb Guruhoz rendesen, árulja már el nekem, ha leszámítom a paranormális faktort, mi történhetett?
A válasza: *X* - itt öncenzúráztam a nevét, mert nekik jóval több pénzük van pereskedni, mint nekem és nem kockáztatok - operációs rendszer és a hálózat kapcsolata néha természetfeletti, megesik, hogy lekapcsolja a hálókártyát.
Legújabb tanulság: Azt a mondást, miszerint a számítógép csak azt csinálja, amit mondasz neki, már túlhaladták egyes rendszerek. A számítógépek, nemegyszer azt csinálják, amire az alkalmazott programjaik hibái kényszerítik őket.
(Videó forrása: video.racing.hu)
"Bölcs a más kárán tanul, bolond a magáén (se)." Neked milyen gépes történeted van? Meséld el, hadd tanuljunk belőle!