Hogy működik a vásárlás az offline világban?
Vessük el most azt az esetet, hogy a kedvenc filmemet szétszabdaló reklámblokk ébreszt rá, hogy rossz anya vagyok, mert nem a hűtőből kivett, totyogó állatos termékkel uzsonnáztatom a gyereket.
Megszületik az igény
Már az ötödik nadrágomat próbálom magamra rángatni eredménytelenül. Először még alkudozom magammal, hogy nem is szorít annyira, aztán megadóan felveszem a legszebb terhesnadrágom egy hosszú pólóval - addig jó lesz, amíg elmegyek benne egy áruházig -, és döntésre jutok. Nekem új nadrág KELL.
Kiválasztom a boltot
Nekiindulhatok csak úgy találomra, de célravezetőbb, ha oda megyek, ahol már egyszer vásároltam és meg voltam elégedve mind a minőséggel mind az árral. Mert mit szeretnék én, mint tudatosodó vásárló? Legjobb ár-érték arányt.
Kiválasztom az árut
Mivel körülbelül tudom, mit szeretnék venni, felkeresem kedvenc áruházam megfelelő részlegét és a méretemnek (veszek egy nagy levegőt és megbarátkozom a 4X-es jelzésekkel) megfelelő ruhadarabok közül először kiválasztok párat, amelyek színben, mintában megfelelnek, majd szűkítem a kört fazon szerint.
A szortírozás eredményéül megmaradó pár darabot becipelem a próbafülkébe. (Tudtad, hogy annak megfelelően megválasztott megvilágítása befolyásolja a vásárlási döntésedet?)
Itt szembesülök a valósággal. A termékek vagy nem az átlag magyar fogyasztónőre készülnek, vagy a szervezetem elfelejtett értesülni arról a tényről, hogy csak akkor vásárolhatok a jövőben konfekcióterméket, ha minden felszedett kilómmal növök egy centit.
Szerencsére technika órán gépi varrás kiképzést is kaptam, úgyhogy szűkítek egyetlen darabra, amelyből ugyan tíz centit fel kell majd hajtsak, de a szabása kényelmes és nem nem tűnök benne a Michelin reklámemberének.
Fizetek és megyek
Fizethetek bankkártyával, készpénzzel, és akár azonnal felvehetem a nadrágom.
Megszületik az igény
Már az ötödik nadrágomat próbálom magamra rángatni eredménytelenül. Először még alkudozom magammal, hogy nem is szorít annyira, aztán megadóan felveszem a legszebb terhesnadrágom egy hosszú pólóval - addig jó lesz, amíg elmegyek benne egy áruházig -, és döntésre jutok. Nekem új nadrág KELL.
Kiválasztom a boltot
Nekiindulhatok csak úgy találomra, de célravezetőbb, ha oda megyek, ahol már egyszer vásároltam és meg voltam elégedve mind a minőséggel mind az árral. Mert mit szeretnék én, mint tudatosodó vásárló? Legjobb ár-érték arányt.
Kiválasztom az árut
Mivel körülbelül tudom, mit szeretnék venni, felkeresem kedvenc áruházam megfelelő részlegét és a méretemnek (veszek egy nagy levegőt és megbarátkozom a 4X-es jelzésekkel) megfelelő ruhadarabok közül először kiválasztok párat, amelyek színben, mintában megfelelnek, majd szűkítem a kört fazon szerint.
A szortírozás eredményéül megmaradó pár darabot becipelem a próbafülkébe. (Tudtad, hogy annak megfelelően megválasztott megvilágítása befolyásolja a vásárlási döntésedet?)
Itt szembesülök a valósággal. A termékek vagy nem az átlag magyar fogyasztónőre készülnek, vagy a szervezetem elfelejtett értesülni arról a tényről, hogy csak akkor vásárolhatok a jövőben konfekcióterméket, ha minden felszedett kilómmal növök egy centit.
Szerencsére technika órán gépi varrás kiképzést is kaptam, úgyhogy szűkítek egyetlen darabra, amelyből ugyan tíz centit fel kell majd hajtsak, de a szabása kényelmes és nem nem tűnök benne a Michelin reklámemberének.
Fizetek és megyek
Fizethetek bankkártyával, készpénzzel, és akár azonnal felvehetem a nadrágom.
Hogy működik mindez online?
Maradjunk az egyszerűség okán a nadrágnál, mert egy, csak elektronikus formában elérhető dokumentum vásárlása problémásabb eset.
Igény megszületett, kiválasztom az online boltot
Az online bolt lehet webáruház, de egy forgalmazó honlapján nemcsak áruházi formát választva értékesíthet. Lehet, hogy csak egy-két terméket árul, és egy linken (kapuponton) keresztül vezet egy oldalra, ahol arra a termékére leadhatod rendelésed. Itt is működik az az eset, hogy akitől már egyszer vásároltál, és személyre szabott figyelmet kaptál, ahhoz mész vissza inkább, minthogy ismeretlenekkel kísérletezz.
Például ha egy általad jó színvonalúnak tartott lapban riportot közölnek a cégvezetővel, nagyobb eséllyel jut eszedbe, hogy az ő honlapját látogasd meg, minthogy a keresőkben felbukkanó találatokból mazsolázz. (Mi ilyen megfontolással választottuk Kalmárné, Szonja gyerekjátékos webáruházát.)
Árukiválasztás és fizetés
A bizalom azért is fontos, mert csak egy kép alapján választod ki és rendeled meg az árut. Az eladó garanciát ígér, pénzvisszafizetésre és áruminőségre, de kérdés, hogyan tudod mindezt érvényesíteni. Lesz-e kedved postára, bíróságra rohangálni, panaszos levelek tömegét megírni mondjuk egy párezres vásárlásnál vagy hagyod az egészet nyugalmad érdekében?

Egy tisztességes kereskedőnek nemcsak a te mai 3000,-/30 000,- Forintod fontos, hanem jövőbeli vásárlásaid is. De miről ismerszik ez a kereskedő? 
A legfontosabb, hogy a honlapján információkat közöljön a a cégéről. Itt nem a "húsz éve a piacon a vásárlók megelégedésére" bemutatkozás keresendő, hanem a cég neve, székhelye, telefonos-, elektronikus elérhetőségei.
Az EU diákok számára megjelentetett egy kiadványt "Tudatos vásárló leszek" címmel. (A link pdf-re mutat, amely a kiadvány teljes anyagát tartalmazza, ingyenes letöltési lehetőséggel az Európai Bizottság honlapjáról.) Hasznos lehet érettebb fővel is. A netes vásárlásról a 17. oldalon olvashatsz.
A biztonságos fizetés és az árú házhozszállításának témaköre túlmutat ezen a bejegyzésen. Igyekszem visszatérni rá.
Az EU diákok számára megjelentetett egy kiadványt "Tudatos vásárló leszek" címmel. (A link pdf-re mutat, amely a kiadvány teljes anyagát tartalmazza, ingyenes letöltési lehetőséggel az Európai Bizottság honlapjáról.) Hasznos lehet érettebb fővel is. A netes vásárlásról a 17. oldalon olvashatsz.
A biztonságos fizetés és az árú házhozszállításának témaköre túlmutat ezen a bejegyzésen. Igyekszem visszatérni rá.
Kitekintésként egy vizsgálat eredménye
Az EU fogyasztóvédelmi biztosa közzétette jelentését arról az uniós vizsgálatról, amely a repülőjegyet árusító honlapok félrevezető reklámjait elemezte. Az eredmények összefoglalója magyarul a Fogyasztóvédő és Érdekszövetség Alapítvány honlapján olvasható.
Te kitől mersz vásárolni az Interneten? Mersz egyáltalán így vásárolni? Vannak szempontjaid, hogy kiben bízol és kiben nem? Mivel véded magad, hogy ne verjenek át? Írd meg nekünk, hogy mi is biztonságosabban vásárolhassunk!
Hajni kommentjében szereplő Cisco cikk itt.
Hajni kommentjében szereplő Cisco cikk itt.